Donaldas Andziulis
Dizaino inovacijos: ar užgims Ukrainos utopija?
Atlikti darbai:
Dizaino inovacijų pranešimas
Projekto aprašymas
Dizaino inovacijų pranešimo Lukiskių popup UKRAINOS UTOPIJA 2022 užrašai:
Kodėl?
Kodėl aš čia?
Noriu padrąsinti kurti, diegti inovacijas – ir dizaineriai gali užimti svarbią vietą šiame procese.
Trokštu matyti ne dar vieną naują prekybos centrą, kuriame lentynose dominuotų masinės gamybos produktai, sukurti svetur. Norėčiau, kad, nuvykęs į bet kurį pasaulio kampelį, galėčiau rasti lietuviškų daiktų ir lietuviško dizaino pavyzdžių. Pasaulis yra didelis, ir net labai nišiniai dalykai gali atrasti milžinišką vartotojų, klientų ir bendraminčių ratą. Tiesiog atraskite savyje drąsos žengti novatoriško kelio link – dizaino mąstymas (design thinking) yra auksinė inovacijų gysla.
Aš kalbėsiu daugiausiai apie produkto dizaino inovacijas, tačiau šie principai galioja ir kitoms dizaino sritims – grafikai, drabužių dizainui, interjerui ir kt. Čia pateiksiu tik gaires ir lengvą prisilietimą prie temos, kuri yra labai kompleksiška ir įdomi.
Kodėl dizaino inovacijos?
Nes tai yra įdomu ir vertinga.
Kas?
Kas yra inovacijos?
Ieškant žodžio „inovacija“ kilmės, sugrįžtama į XV amžių, kai Vidurio Prancūzijoje buvo vartojamas žodis „inovacyon“, reiškiantis „atnaujinimą“ arba „naujo pavidalo suteikimą esamam daiktui“. Vėliau šis terminas įgavo platesnę prasmę, peržengdamas produkto kategoriją ir apimdamas paslaugas, vadybą bei kitas sferas, kur dizaino inovacijos kontekste jis nėra labai aktualus. Šiuo metu inovacijos apibrėžiamos taip:
Inovacijos – tai sėkmingas naujų technologijų, idėjų ir metodų komercinis pritaikymas, kuriant arba tobulinant produktus ir procesus (Europos Komisija).
Kiekvienas inovacijų variantas atskleidžia naujus bruožus, suteikia naujų prasmių ir papildo tai, kas anksčiau nebuvo išsakyta. Inovacija visada yra dinamiškas reiškinys, dažnai konfrontuojantis su tuo, kas sena, ir griaunantis organizacijos nusistovėjusias normas bei tradicijas.
Inovacija – tai ne tik naujumas, bet ir kokybės pokytis, kuriantis vertę. Tačiau, gyvenant vartotojų (ar rinkos) visuomenėje, inovacija dažnai yra tai, ką priima rinka, o ne tik tai, ką sukūrė novatorius.
Nereikėtų manyti, kad inovacija – tai išradimas. Daugelis inovacijų yra sėkmingai pritaikyti išradimai, kurie sukuria naujus produktus ar paslaugas. Kartais klaidingai manoma, kad inovacija – tai visiškai originalus, iki tol nežinomas dalykas.
Koks?
Koks yra novatorius?
Svarbiausias kiekvienos veiklos subjektas, taip pat ir inovacijos, yra žmogus. Inovacija visada yra kuria žmogui, už kiekvienos inovacijos slypi konkretūs žmonės. Novatorius – kūrybingas žmogus, nes inovacija neįmanoma be kūrybingumo.
Dizaineris yra kūrėjas a priori – to nereikia aiškinti ar įrodinėti. Kitas svarbus aspektas – inovacija yra proaktyvi, tai yra veiksmas (action).
Novatorius – tai aktyvus asmuo, kuris gali ir nori skirti savo talentą, energiją ir išteklius inovacijai. Mano nuomone, dizainerio-novatoriaus aktyvumas turi būti socialus: ne užsidaryti nuo pasaulio, o stebėti jį, dalintis idėjomis, stebėti reakcijas į jas ir toliau generuoti bei vystyti idėjas.
Kaip?
Kaip gimsta dizaino inovacijos?
Dizaino inovacijos gimsta iš technologinių, verslo ir žmogiškųjų veiksnių konvergencijos.
- Technologiniai aspektai – galimybė ir įvykdomumas.
- Verslo aspektai – gyvybingumas ir tinkamumas.
- Žmogiškieji aspektai – atitikimas poreikiams, tinkamumas naudoti, geidžiamumas.
Dalis inovacijų yra revoliucinės, jos iš pagrindų keičia procesus, produktus, technologijas. Tačiau dauguma dizaino inovacijų šiuo metu yra evoliucinės, o čia atsiveria platus laukas inovacijoms. Beveik kiekvienas produktas gali būti patobulintas. Dizaino inovacijos gali prasidėti nuo projektavimo proceso ir tęstis per gamybą ir platinimą.
Kodėl verta bandyti?
Inovacijos visada yra rizikingos, tai nėra saugi ir ramia veikla. Blogoji žinia – pasaulis yra didelis, o tavo idėja gali būti jau realizuota kažkur kitur. Tačiau yra ir gerųjų žinių: inovacijos glaudžiai susijusios su dizaino mąstymu, o ši mąstysena yra natūralus dizainerių bruožas.
Dizaino mąstysena prasideda nuo empatijos – įsiklausymo į klientą, jo poreikius ir idėjų generavimo. Tai kūrybiško problemų sprendimo procesas, kuriame žmogus yra pagrindinis ašis.
Prie ko čia utopija ir Ukraina?
Besikeičianti pasaulio tvarka, žlungančios iliuzijos ir šansas gimti kažkam visiškai naujam, ko anksčiau nebuvo. Ukrainos karas – tai ne tik tragedija, bet ir unikalus šansas gimti ukrainietiškoms inovacijoms. Reikės daugybės naujų sprendimų – nuo infrastruktūros iki kasdienių daiktų. Toks gyvenimo supurtymas leidžia matyti pasaulį kitaip, o tai atveria naujas perspektyvas.
Kas yra utopija?
Utopija – tai idealizuota visuomenė, pavaizduota Tomo Moro veikale „Utopija“ (1516). Utopijoje nėra privatinės nuosavybės, gamyba ir buitis yra suvisuomenintos, dirbti turi visi. Utopija remiasi idėja, kad siekiant geresnės visuomenės, reikia drąsiai mąstyti ir kurti.
Utopijos tipai
- Socialinės utopijos – Platono „Valstybė“, Tomo Moro „Utopia“, Karlo Markso „Kapitalas“.
- Technologinės utopijos – Mėnulio išsilaipinimas, žmogus, skrendantis kaip paukštis, dirbtinis intelektas, amžinasis variklis.
Ką daryti?
Nebijok svajoti! Matyk problemą ir norėk ją išspręsti. Neribok savęs. Ieškok įkvėpimo – technologijų, filosofijos, istorijos, gamtos, aplinkos, žmonių. Visi šie šaltiniai gali atskleisti naujas idėjas.
…
Pabaigai
Įsivaizduodamas ateitį, galime pamatyti galimybes kurti naujus produktus. Galbūt tam reikia tik šiek tiek kitokios estetikos, medžiagų ar technologijų. Stebėkime pasaulį, mąstykime kūrybiškai ir kurkime inovacijas.